Michał Żejmo

dr Michał Żejmo
dr Michał Żejmo
Pokój: 012, A-2
Telefon: (+48) 691 053 011
E-mail: m.zejmo@ia.uz.zgora.pl
Konsultacje: 13:00 - 14:30 (środa)
Dyżur: 14:30 - 15:30 (środa)


DZIAŁALNOŚĆ NAUKOWA
  • Wykonywanie obserwacji
  • Redukcja i analiza dużych zbiorów danych
  • Automatyzacja obserwacji i analizy danych
  • Wizualizacja danych

Moja działalność naukowa koncentruje się na badaniach zjawisk astrofizycznych przy użyciu metod polarymetrycznych, ze szczególnym uwzględnieniem białych karłów oraz ich właściwości optycznych. Uczestniczyłem w pracach związanych z kalibracją polarymetru RINGO3 teleskopu Liverpool Telescope, co stanowi istotny wkład w rozwój precyzyjnych technik polarymetrycznych. W ramach współpracy z zespołem badawczym korzystającym z polarymetru RoboPol przeprowadziłem badania nad optyczną polaryzacją liniową białych karłów, w tym obiektów bogatych w hel, co pozwoliło na pozyskanie nowych danych na temat struktur pól magnetycznych i atmosfer tych gwiazd.

Moje badania obejmują również przetwarzanie i analizę danych astronomicznych pochodzących z teleskopów optycznych. Wykorzystuję zaawansowane techniki analizy danych polarymetrycznych w celu szczegółowego opisu właściwości fizycznych obiektów niebieskich, takich jak białe karły oraz aktywne jądra galaktyk (AGN). W ramach międzynarodowej współpracy RoboPol brałem udział w monitorowaniu polarymetrycznym AGN, co przyczyniło się do lepszego zrozumienia dynamiki i zmienności dżetów tych obiektów.

Oprócz badań w dziedzinie polarymetrii, aktywnie uczestniczę w projektach badawczych dotyczących egzoplanet. W ramach TESS Grand Unified Hot Jupiter Survey współuczestniczyłem w identyfikacji i charakterystyce 20 nowych egzoplanet typu gazowych olbrzymów. Ponadto, biorę udział w projekcie ExoClock, który ma na celu precyzyjne określenie czasów tranzytów znanych egzoplanet, co jest kluczowe dla utrzymania dokładności efemeryd używanych w dalszych obserwacjach astronomicznych.

Moja działalność badawcza przyczynia się do poszerzenia wiedzy o strukturach i właściwościach układów planetarnych, a także do doskonalenia metod wykrywania oraz analizowania egzoplanet i innych odległych obiektów astronomicznych.


DZIAŁALNOŚĆ DYDAKTYCZNA
  • Instrumenty astronomiczne

Moja działalność dydaktyczna obejmuje prowadzenie zajęć z zakresu astronomii, metod numerycznych oraz analizy danych, co pozwala studentom zdobywać zarówno teoretyczną, jak i praktyczną wiedzę w tych obszarach.

Prowadzę zajęcia z przedmiotu Obliczenia naukowe i metody numeryczne, które mają na celu wprowadzenie studentów do technik obliczeniowych oraz narzędzi numerycznych stosowanych w naukach przyrodniczych i technicznych. Przedmiot ten umożliwia studentom rozwinięcie umiejętności rozwiązywania problemów z zakresu modelowania zjawisk fizycznych.

Kurs Pracownia zaawansowanej analizy danych optycznych koncentruje się na praktycznych aspektach obróbki i analizy danych optycznych pochodzących z obserwacji astronomicznych. Zajęcia te rozwijają u studentów umiejętności przetwarzania i interpretacji danych z wykorzystaniem współczesnych narzędzi analitycznych.

W ramach przedmiotu Instrumenty astronomiczne zapoznaję studentów z zasadami budowy i działania kluczowych urządzeń stosowanych w badaniach astronomicznych, takich jak teleskopy, spektrometry i polarymetry. Zajęcia te mają na celu rozwinięcie umiejętności w zakresie projektowania i wykorzystywania instrumentów badawczych.

Na zajęciach Podstawy analizy danych wprowadzam studentów w podstawowe pojęcia i metody analizy danych, z naciskiem na zastosowania w astrofizyce. Studenci uczą się, jak przetwarzać, analizować oraz wizualizować dane z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi informatycznych.

Ponadto, prowadzę kurs Systemy gwiazd, struktura Wszechświata i kosmologia, który obejmuje zagadnienia z zakresu ewolucji gwiazd, dynamiki układów gwiazdowych, budowy Wszechświata oraz współczesnych teorii kosmologicznych. Zajęcia te mają na celu wprowadzenie studentów w zaawansowane tematy astrofizyki i kosmologii.

W ramach mojej działalności edukacyjnej współpracuję również z uczniami szkół ponadpodstawowych, organizując zajęcia przy obsłudze stacji bolidowej do obserwacji meteorów oraz analizie danych uzyskanych ze zdalnych teleskopów. Celem tych działań jest dostarczanie naukowo wartościowych danych, które wspierają projekty badawcze, a jednocześnie promowanie kierunków studiów z dziedziny STEM (nauka, technologia, inżynieria, matematyka). Tego rodzaju inicjatywy mają na celu zachęcanie młodzieży do wyboru studiów w obszarze nauk ścisłych i technicznych oraz rozwijanie u nich zainteresowania nowoczesnymi metodami badawczymi.

Moja działalność dydaktyczna kładzie duży nacisk na rozwijanie u studentów i uczniów umiejętności analitycznych i praktycznych, co pozwala im na skuteczne stosowanie zdobytej wiedzy w badaniach naukowych oraz w pracy zawodowej.


PUBLIKACJE

   skep.giforcid.jpg

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18